Stel je wil je werknemers – of jezelf – een e-bike van de zaak bieden, aan welke kosten moet je dan denken naast het aanschaf- of leasebedrag? Natuurlijk speelt onderhoud en service ook een rol.
Een groot deel van het onderhoud kan de berijder makkelijk zelf doen. Het verwijderen van vuil om schade aan de onderdelen te voorkomen, de ketting schoonmaken met een roestwerend product en het controleren van de banden om slijtage te voorkomen: hierin verschillen e-bikes weinig van een gewone fiets.
Maar anders dan bij een ‘gewone’ fiets, zijn er een aantal complexere werkzaamheden nodig om de fiets zolang mogelijk te gebruiken. En net als dat je zelf niet zomaar aan je auto van de zaak gaat sleutelen, is dat bij een e-bike ook zeer af te raden.
Waar je op een gewone fiets nog weleens met mankementen door kan blijven rijden, is onderhoud van een e-bike noodzakelijk. Niet alleen is het gevaarlijk om lang rond te blijven rijden als je merkt dat er iets niet goed zit, het is ook nodig om je garantie te behouden.
De eerste servicebeurt voer je bijvoorbeeld uit na 500 kilometer, of na drie tot vijf maanden. Hierbij worden bijvoorbeeld bandenspanning gecontroleerd, maar ook de spaken, ketting en rem nagegaan en waar nodig opnieuw afgesteld. Hierna is het goed om na ieder jaar opnieuw onderhoud te laten plegen, om zo de levensduur van de fiets te verlengen.
Onderhoud van de accu
Maar het allerbelangrijkste bij het onderhoud van een e-bike is de accu. De motor die zorgt dat je over het wegdek zoeft, heeft een beperkte levensduur. Afhankelijk van hoe en hoe vaak de e-bike wordt gebruikt, slijt de accu zo’n 20 procent per jaar. Dat betekent dat een accu gemiddeld na zo’n 5 a 6 jaar versleten is.
Er zijn echter bepaalde onderhoudstips om je accu zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Allereerst is het belangrijk om de e-bike regelmatig te gebruiken, zodat de accu niet te lang ongebruikt blijft. Zorg er bovendien voor dat je accu nooit volledig leeg raakt. Waar het vroeger nog slecht was als je accu’s halverwege oplaadde, is het nu vanaf 20 procent zelfs noodzakelijk om je accu in optimale conditie te houden.
De elektrische fiets gaat bovendien vaak in een spaarstand vanaf 40 procent, om kracht te sparen. Raakt je accu onder de 20 procent, dan zul je dit nog meer merken. Eenmaal aan de lader is het wijs om de e-bike niet volledig op te laden. Door tot ongeveer 80 procent op te laden, treedt er zo min mogelijk slijtage op.
Maar al deze onderhoudstips ten spijt, zal een accu uiteindelijk aan vervanging toe zijn. Een nieuwe accu op een fiets laten zetten is zo duur dat het bijna loont om een volledig nieuwe fiets aan te schaffen. De nieuwe bijtellingsregeling voor e-bikes van de zaak, die standaard 7 procent bedraagt en geen onnodig lange kilometeradministratie vereist, houdt dus geen rekening met deze verborgen onderhoudskosten.
E-bike leasen
Wie zich geen zorgen wil maken over de kosten van onderhoud, service en reparaties, kan ook kiezen voor een full operational lease. Op die manier zit onderhoud van de accu standaard bij de prijs inbegrepen, evenals de onderhoudsbeurten. Sluit je dit af via partij als Hellorider, dan heb je geen omkijken meer naar de e-bikes van je medewerkers. Vrijblijvend een offerte aanvragen, kan via deze link.
En sta jij of je werknemer ergens langs de kant van de weg stil met de e-bike? Dan is de pechhulp via Hellorider zo gebeld om je te hulp te schieten. Op die manier maak je je personeel blij en weet je precies wat je aan het eind van de maand kwijt bent aan gelukkigere en gezondere medewerkers op een e-bike.
Weten waar je allemaal rekening mee wilt houden bij de aanschaf van een of meerdere e-bikes voor de zaak? Download gratis de whitepaper met meer informatie.
Meer lezen over e-bike lease? Check dan deze verzamelpagina met alles dat je moet weten over de voordelen van een fiets van de zaak.